In this project car article
Volkswagen Caddy MK1 Restauratie: Het begin
Dit Volkswagen Caddy MK1 project begon in 2015 toen Joost, een toegewijde VW-liefhebber en club lid van VWTeam.nl, de auto kocht. Het doel was meteen duidelijk: deze Volkswagen Caddy volledig restaureren. Wat begon als een standaard restauratieproject onthulde al snel de mate van achteruitgang van het voertuig. Na het strippen van de Caddy ontdekte Joost veel meer roest dan verwacht, vooral op belangrijke structurele plaatsen. Op dit punt nam het project een serieuze wending.
De Meester-Lasser schiet te hulp
Met uitgebreide roestvorming in de carrosserie besloot Joost de hulp in te schakelen van Job, een meester-lasser uit het team, om de Caddy weer tot leven te brengen. Jobs vakmanschap was essentieel, aangezien verschillende delen van de auto nauwkeurig laswerk nodig hadden om de structurele integriteit te herstellen. De vloer aan de achterkant van het voertuig was in zo’n slechte staat dat deze volledig vervangen moest worden. Deze reparaties waren cruciaal om de Caddy klaar te maken voor de volgende stap in het restauratieproces: zandstralen.
Voorbereiden op het zandstralen
Op het moment van de documentatie was de Volkswagen Caddy bijna klaar voor het zandstralen. Zandstralen is een belangrijke stap, omdat het resterende roest, oude verf en onvolkomenheden verwijdert en de carrosserie schoon en klaar maakt voor de verf. Dankzij het zorgvuldige laswerk van Job was de Caddy MK1 nu structureel sterk en voorbereid op zijn transformatie.
Het spuiten en herbouwen komt eraan
De volgende stap is het spuit klaar maken. Ook dit is een tijdrovende klus en is geklaard met hulp van meerdere teamleden. Het project is nu bijna in de volgende spannende fase beland. De Caddy wordt volledig gespoten in een ng geheime kleur en krijgt een frisse nieuwe uitstraling. Het volledig in plaats van gedeeltelijk spuiten verbetert niet alleen de look maar je kunt ook kiezen voor een andere kleur. Daarnaast voorkomt het kleurverschil. Het biedt ook ook een beschermende laag om roest en corrosie te voorkomen.
Wanneer het carrosserie werk voltooid is, is Joost samen met het team weer aan de beurt om de Caddy zorgvuldig op te bouwen. Deze fase omvat niet alleen het opnieuw monteren van alle onderdelen, maar ook het upgraden van de krachtbron. In plaats van de oude originele motor komt er een krachtige en getunede 1.8 20V Turbo in, die de Caddy ook een fantastische uitstraling onder de kap zal geven.
Vooruitkijken: wat komt er in part 2?
Terwijl het project verdergaat, is er nog veel meer in het vooruitzicht. Houd de toekomstige updates in de gaten terwijl de heropbouw vordert en meer details worden toegevoegd. Houd de volgende blogpost in de gaten, waar we misschien zelfs een video update delen van de Volkswagen Caddy MK1 opbouw. Hierin zul je het harde werk en de toewijding zien zijn die in elke stap van dit ongelooflijke restauratieproject zijn gestoken.
Deze gedetailleerde restauratie is een spannende mix van het behouden van het klassieke Volkswagen erfgoed en het toevoegen van moderne technologie en prestaties, waardoor de Caddy MK1 een unieke build wordt die zeker de aandacht zal trekken op de verschillende shows.
Meer van dit soort geweldig project werk zien, bekijk de rest van ons VW en Audi blog.
Volkswagen Caddy MK1 Restoration: The Beginning
This Volkswagen Caddy MK1 project began in 2015 when Joost, a dedicated VW enthusiast and VWTeam.nl long time club member, purchased the car. The intent was clear immediately: giving it a complete overhaul. What started as a standard restoration project quickly revealed the extent of the vehicle’s deterioration. Upon stripping the Caddy down, Joost discovered far more rust than expected, particularly in key structural areas. It was at this point that the project took a serious turn.
Master Welder to the rescue
With extensive rot in the bodywork, Joost brought in master welder Job, a skilled craftsman from the team, to assist in bringing the Caddy back to life. Job’s expertise was essential, as several areas of the car required detailed welding work to restore its structural integrity. The floor in the back of the vehicle was in such poor condition that it needed complete replacement. These repairs were critical for preparing the Caddy for the next stage of the restoration process: sandblasting.
Preparing for sandblasting
At the time of the project’s documentation, the Volkswagen Caddy was nearly ready for sandblasting. Sandblasting is a crucial step, as it removes any remaining rust, old paint, and imperfections, leaving the bodywork clean and almost ready for paint. Thanks to Job’s careful welding work, the Caddy was structurally sound and prepared for its transformation.
Painting and rebuilding on the horizon
With the paint job on the horizon the project will enter its next exciting phase. The Caddy has now been fully stripped and welded, and getting closer to giving it a fresh new look. The paintwork not only enhances the car’s appearance but also provides a protective layer to keep rust and corrosion away. With the bodywork almost complete, Joost and the team will start the intricate process of puttying and smooth sanding the Caddy.
The stage after painting includes not only putting all the pieces back together but also integrating the powerful 1.8 20V Turbo engine instead of the old original engine. This will give the Caddy not only an amazing performance but also the prize winning under the hood look.
Looking ahead: what’s more to come?
As the project continues, there’s plenty more to come. Stay tuned for future updates, as the reassembly progresses and more details are added. Keep an eye out for the next blog post, where we may even share a video update of the great work done on the Volkswagen Caddy MK1 in action, showcasing the hard work and dedication that went into every step of this incredible restoration project.
This detailed restoration is an exciting blend of preserving classic Volkswagen heritage and combining it with newer technology and performance. This will make the Caddy MK1 a unique build that for sure will grab some prizes.
More exciting rebuild stories? Our VW and Audi blog has plenty!