VW Lupo GTI 20V Turbo

This is just placeholder text.

About this Lupo GTI

Brand, model and type: Volkswagen Lupo GTI,
Engine: 1.8 20V Turbo from Audi TT, Year: 2000

Het begin van mijn droomproject

Al jaren ben ik actief in de VW-scène. Mijn avontuur begon met een Golf 3, gevolgd door een Golf 4 met 1.8 Turbo ombouw, een Audi A4 Avant 1.9 turbo diesel en later een Golf 6 Variant 1.2 TSi. Tegenwoordig rijd ik een T-Roc 2.0 TSi en zoals altijd blijft het virus van auto’s ombouwen kriebelen. Bijna al mijn auto’s zijn onder handen genomen, en ook mijn laatste aanwinst is niet origineel gebleven: de wagen is deels omgebouwd naar een T-Roc R.

Het moment van inspiratie om de Lupo te bouwen

Eind 2009 begon het echt te kriebelen na het zien van al die mooie projecten binnen de club. Vooral de opbouw van de Golf 2 TFSI van Casper, heeft me over de streep getrokken. Na lang twijfelen besloot ik dat ik ook een groot project wilde beginnen, ondanks dat ik geen enkele kennis had van motoren of elektronica. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik dacht: iemand die handig is met internet moet een heel eind kunnen komen.

Volkswagen Lupo GTI 20VT

De zoektocht naar een projectauto

Dag in dag uit speurde ik het internet af, tot ik uiteindelijk op een Volkswagen Lupo stuitte. Mijn eerste gedachte was direct: dat ga ik doen! Een kleine wolf in schaapskleren, iets wat de club nog niet had. In mei 2010 kocht ik een blauwe Volkswagen Lupo 1.0 met 50 pk, de perfecte donorauto voor mijn project.

De motor ombouw: een Audi 1.8 20V Turbo

Na veel zoekwerk vond ik een fantastisch ombouw project in Denemarken: een Volkswagen Lupo met een 1.8 20V Turbo motor. Zonder twijfel, dat moest het worden! Ik wist dat het een flinke uitdaging zou worden voor iemand zonder technische achtergrond, maar ik trok de stoute schoenen aan. Een maand later had ik een complete 150 PK AGU-motor uit een Audi A3 op de kop getikt.

Via een van onze clubleden vond ik een plek om de auto te stallen en begon het avontuur. Het strippen van de Lupo ging voorspoedig en al snel kon de motor worden gepast. Maar,  hoe maak je bijvoorbeeld motorsteunen? Gelukkig bood Job uitkomst met zijn las en metaalbewerking skills.

Het interieur: grote luxe in de kleine Lupo GTI

Terwijl de motor zijn plek vond, begonnen mijn gedachten al te gaan naar het interieur. Leer, alcantara, of gewoon stof? Een zoektocht op eBay leidde me naar een crème lederen interieur uit een Audi TT uit 2009. Het interieur was puntgaaf en te vinden net over de grens in Duitsland. De kleine binnenruimte van de Lupo werd grondig aangepakt om dit interieur te kunnen plaatsen.

Volkswagen Lupo GTI 20VT

Dashboard dilemma’s en een TT-inspiratie

Nu sloeg de twijfel over het dashboard toe! Het kan natuurljk niet zo zijn dat je een Lupo bouwt met een geweldige motor én een nog mooier lederen interieur; dan kan het dashboard toch niet achter blijven.

Op internet staan verschillende projecten om een ander dashboard te plaatsen. Bijvoorbeeld van een VW Polo 6N2 of Seat, maar beide opties spraken me niet echt aan. Uit het verleden had ik al een zwak voor het Audi TT dashboard van de TT MK1, een droom die ooit uitgekomen is. Ik heb destijds zelfs getwijfeld om dit in de Golf 4 te plaatsen, maar het is er nooit van gekomen. Daarnaast was het immers vaker gedaan en dus niet echt origineel.

Na avonden speuren was er geen enkele VW Lupo te vinden waar een TT dashboard al eens in gemonteerd was. Het leek me een enorme uitdaging en het resultaat moest wel uniek zijn. Wederom een ritje naar Duitsland om een geheel compleet TT dashboard op te halen.

Nu alle onderdelen in huis waren kon het echte ombouwen beginnen, iedere zaterdag een klein stukje verder. De ene keer met wat hulp de andere keer zonder.

Volkswagen Lupo GTI 20VT

De overstap naar een Lupo GTI

Tijdens het project sloeg de twijfel toe. Zoveel werk steken in een gewone Lupo, terwijl de Lupo GTI zoveel meer potentieel heeft qua looks. Initieel was het plan om de gewone Lupo om te bouwen naar GTI, echter kwam bij andere inspectie van de blauwe carrosserie naar boven dat deze behoorlijk wat schade heeft gehad in het verleden. De ombouw ging niet door.

Na overleg met mijn vrouw besloot ik op zoek te gaan naar een kale Lupo GTI carrosserie. In mei 2013 vond ik er een, compleet met een af fabriek schuif & kantel dak. De auto ging direct naar de hobbyruimte, waar de jongens de motorruimte cleanden en de carrosserie volledig kaal maakten. Het bijzondere hieraan: in één dag was het geregeld!

De finishing touch: Bordeauxrood en Aston Martin details

De weken erna werden alle onderdelen gepast, en de auto werd klaargemaakt voor de spuiter. Peters Autoschade in Lochem nam het strak maken van de carrosserie op zich. Ik koos een prachtige bordeauxrode kleur van Audi voor de lak. Om het geheel nog specialer te maken, wilde ik deurklinken van een Aston Martin DB9 monteren. In Nederland wilde de Aston Martin importer me helaas geen klinken verkopen. Na contact met Aston Martin UK kreeg ik de klinken opgestuurd vanuit Engeland, spuiter Erwin zorgde ervoor dat ze perfect ingepast werden.

Een aantal maanden later was de auto gespoten in een mooie Bordeaux rode kleur van Audi en kon het opbouwen beginnen. Deze fase heeft bij elkaar nog geen half jaar geduurd, mede door de vastberadenheid van Henk-Jan en Job. Wat een uren hebben de jongens in deze auto gestoken.

Volkswagen Lupo GTI 20VT

Het einde van het project… voor nu

In september 2014 was de auto eindelijk klaar en kon ik ervan genieten. Het op kenteken krijgen van de auto ging zonder problemen. Ook was het eerste seizoen een enorm succes, met als hoogtepunt een eerste prijs in de categorie Volkswagen Lupo op Edition38 in Engeland. De vier jaren daarna werd mijn “wolf in schaapskleren” uitgeroepen tot mooiste Lupo op een van de meest prestigieuze shows in Europa. Wat een eer!

Toekomstplannen en Dankwoord

In het tweede jaar dat de auto klaar was is er een verandering van wielen geweest, de Lupo staat nu op een set 17 inch Smith TH Line 5×100 met RVS randen.

Hoewel het project afgerond leek, zijn er altijd nieuwe ideeën en plannen voor de toekomst. Kinderziektes zoals kleine technische problemen werden snel opgelost, en de auto is nu zo goed als nieuw. Ik kan niet wachten om verder te bouwen aan deze droom.

Tot slot wil ik enkele mensen hartelijk bedanken: Henk-Jan Wolters, Job Vermeer, Casper Wolters, Familie Wolters, Sebastiaan Kiffen voor de hobbyruimte en alle leden van Volkswagen Audi Team de Snippeling, die mee hebben gebouwd aan dit project. Zonder jullie was dit nooit gelukt. Verder wil ik natuurlijk mijn lieve vrouw, Sandra, bedanken voor haar support en toestemming!

Volkswagen Lupo GTI 20VT

The beginning of my dream project

For years, I’ve been active in the VW scene. My adventure started with a Golf 3, followed by a Golf 4 with a 1.8 Turbo conversion, an Audi A4 Avant 1.9 turbo diesel, and later a Golf 6 Variant 1.2 TSi. Today, I drive a T-Roc 2.0 TSi, and as always, the urge to modify cars continues. Almost all of my cars have been modified, and even my latest addition hasn’t stayed stock: the car has been partly transformed into a T-Roc R.

The moment of inspiration to build the Lupo

Towards the end of 2009, the itch to start a project really kicked in after seeing all the amazing builds within the club. Especially the build of Casper’s Golf 2 TFSI pushed me over the edge. After much deliberation, I decided I wanted to begin a big project too, despite having zero knowledge about engines or electronics. Everyone thought I was crazy, but I figured, if you’re good with the internet, you can go a long way.

The search for a project car

Day in and day out, I scoured the internet until I stumbled upon a Volkswagen Lupo. My first thought was immediate: I’m doing this! A little wolf in sheep’s clothing, something the club hadn’t seen yet. In May 2010, I bought a blue Volkswagen Lupo 1.0 with 50 hp, the perfect donor car for my project.

Volkswagen Lupo GTI 20VT

The engine swap: an Audi 1.8 20V Turbo

After much searching, I found an incredible swap project in Denmark: a Volkswagen Lupo with a 1.8 20V Turbo engine. Without hesitation, I knew that was the way to go! I knew it would be a huge challenge for someone with no technical background, but I decided to go for it. A month later, I had scored a complete 150 HP AGU engine from an Audi A3.

Through one of our club members, I found a place to store the car and began the adventure. Stripping the Lupo went smoothly, and soon the engine could be fitted. But, how do you make engine mounts, for example? Luckily, Job stepped in with his welding and metalworking skills.

The interior: luxury in the little Lupo GTI

While the engine was finding its place, my thoughts had already shifted to the interior. Leather, alcantara, or just fabric? A search on eBay led me to a cream leather interior from a 2009 Audi TT. The interior was in perfect condition and located just across the border in Germany. The small interior of the Lupo was thoroughly modified to fit this new setup.

Volkswagen Lupo GTI 20VT

Dashboard dilemmas and TT inspiration

Then came the dilemma about the dashboard! You can’t build a Lupo with a fantastic engine and a beautiful leather interior without upgrading the dashboard, right?

There are various projects online where people install different dashboards. Options like a VW Polo 6N2 or Seat were considered, but neither really appealed to me.
I’ve always had a soft spot for the Audi TT dashboard from the TT MK1, a dream I never fulfilled. I once considered installing it in the Golf 4, but it never happened. Plus, it had been done before, so it wasn’t particularly original.

After many nights searching, I couldn’t find a single VW Lupo with a TT dashboard. It seemed like a huge challenge, but the result would be unique. So, I made another trip to Germany to pick up a complete TT dashboard.

Now that all the parts were in hand, the real conversion could begin—progressing every Saturday, bit by bit, sometimes with help and sometimes solo.

The switch to a Lupo GTI

During the project, doubts started to creep in. Why put so much work into a regular Lupo when the Lupo GTI has so much more potential in terms of looks? Initially, the plan was to convert the regular Lupo into a GTI, but further inspection of the blue body revealed significant past damage. The conversion was off.

After discussing it with my wife, I decided to search for a bare Lupo GTI shell. In May 2013, I found one, complete with a factory-fitted tilt-and-slide sunroof. The car was immediately brought to the workshop, where the guys cleaned the engine bay and stripped the body. The best part? It was all done in a day!

Volkswagen Lupo GTI 20VT

The finishing touch: Bordeaux red and Aston Martin details

In the weeks that followed, all the parts were fitted, and the car was prepared for painting. Peters Autoschade in Lochem took care of perfecting the body. I chose a beautiful Bordeaux red color from Audi for the paint. To make it even more special, I wanted to install door handles from an Aston Martin DB9. Unfortunately, the Aston Martin importer in the Netherlands refused to sell me the handles. However, after contacting Aston Martin UK, I received the handles from England, and painter Erwin made sure they were seamlessly integrated.

A few months later, the car was painted in that stunning Bordeaux red from Audi, and the reassembly began. This phase took less than half a year, thanks to the determination of Henk-Jan and Job. The amount of time those guys invested in this car is unbelievable.

The end of the project… for now

In September 2014, the car was finally ready, and I could enjoy it. Registering the car went smoothly. The first show season was a massive success, highlighted by winning first place in the Volkswagen Lupo category at Edition38 in England. For the next four years, my “wolf in sheep’s clothing” was crowned the most beautiful Lupo at one of the most prestigious shows in Europe. What an honor!

Volkswagen Lupo GTI 20VT

Future plans and thank yous

In the second year after the car was finished, I changed the wheels to a set of 17-inch Smith TH Line 5×100 with stainless steel rims.

Though the project seemed complete, there are always new ideas and plans for the future. Minor issues like small technical glitches were quickly resolved, and the car is now as good as new. I can’t wait to continue building on this dream.

Finally, I want to thank a few people: Henk-Jan Wolters, Job Vermeer, Casper Wolters, the Wolters family, Sebastiaan Kiffen for providing the workshop, and all the members of Volkswagen Audi Team de Snippeling who contributed to this project. Without you, this wouldn’t have been possible. Of course, I also want to thank my lovely wife, Sandra, for her support and permission!

Lupo GTI – Cinematic Short Film

Terug naar het overzicht van alle clubcars.

VW Speed Midwinter Meeting 2022

Join the list

So you came this far. That means you really must like our cars and club. To stay up to date with all relevant scene news, awesome new shows and maybe join us to a show, register down below for our email. We don't plan on sending copious amounts of mails, just now and then something new. For example, should we decide to organize another show. We promise, we won't share your information with any other parties and we won't send you spam.

  • I enjoy going to shows and want relevant info.
  • Send me info about your club now and then.
  • If you ever throw a show again, let me know!

No spam, ever.

VW Team Loves Cookies

Who doesn't like Cookies?

We use cookies to enhance your browsing experience and analyze our traffic. By clicking "Accept", you consent to our use of cookies.
Accept!