VW Jetta MK2 Coupé

Details about this Jetta MK2 Coupé

Brand: Volkswagen
Model: Jetta MK2 Coupé
Year: 1990
Engine: Standard

Aanschaf als daily

Deze Volkswagen Jetta MK2 Coupé stamt uit het jaar 1990. Zelf heb ik de auto in mijn bezit sinds 2013. Daarvoor was de auto in het bezit van een ander VW Team Clublid die de auto gebruikte als daily voor woon werkverkeer.

Toen de koppakking op een gegeven moment na jaren trouwe dienst begon te lekken, werd het tijd om de wagen te verkopen. Aangezien ik op dat moment zonder auto zat omdat ik met een ander project (Golf MK2 TFSI Edition 30) bezig was, heb ik hem destijds overgenomen.

In eerste instantie heb ik alleen de koppakking vervangen en de auto in de zomer van een paar andere velgen en banden voorzien. Dat setje had ik nog had liggen van het project waarmee ik toen bezig was.

De upgrades en mini project

Na een aantal jaren in deze staat rond gereden hebben, bleek de blanke lak wat ouderdom verschijnselen te vertonen. Stukje bij beetje bladerde de blanke lak er steeds meer af. Omdat ik dat toch zonde vond en het er niet uit ziet, heb ik op een zekere dag toch besloten om hem over te spuiten. Zoals wel met meer projecten in onze club is ervoor gekozen om dit dan wel in de originele kleur te doen.

Als je dan toch bezig bent is het vaak een goed moment om gelijk wat andere dingen aan te pakken. Zo werd de wagen ontdaan van trekhaak en tevens wat verlaagd. Wat niet gelijk te zien is dat alle rubbers en hoezen van bijvoorbeeld draagarmen, stuurhuis en de verschillende kogels vernieuwd zijn. Wanneer dan alles toch gedemonteerd is, is het ook makkelijker om het hele onderstel te verzinken. Denk hierbij aan het subframe, de draagarmen en de achterbrug. Deze onderdelen zijn daarna ook weer mooi zwart gecoat. Om het geheel netjes af te maken is de gehele bodem gereinigd en daarna volledig opnieuw in de bodycoat gezet.

Aan de buitenkant valt gelijk op dat de Jetta Coupé niet de kenmerkende rechthoekige koplampen heeft, maar is voorzien van een Volkswagen Golf front. Van binnen is het saaie grijze interieur verwijderd en vervangen door het bekende blauwe Edition interieur uit een Edition One / Wolfsburg Edition. Dit zorgt ervoor dat de Jetta net even wat frisser oogt. Afgezien van de genoemde upgrades is de auto origineel gebleven.

De Jetta Coupé is een model wat je niet vaak ziet. Er zijn sowieso nog maar weinig van dit soort auto's op de weg. Een leuk artikel over de oorsprong en wat details vind je hier.

Of bewonder de rest van onze clubcars!

English - 2 door Jetta MK2

This rather unique Volkswagen Jetta Coupé rolled out of the factory in 1990. I’ve bought the car in 2013 from another team member. He used the car as a daily to drive to work.

He sold the car when at a certain point the head gasket blew. My car was undergoing rather large updates and reached the status of major project, so I could use a nice daily. It was the perfect moment to have the Jetta transfer ownership.

First I just fixed it up by replacing the head gasket and add some nicer wheels. The wheels were lying around jobless anyway cause the project car was standing on blocks.

After driving for a few years like this the clear coat began to fall off more and more. Since this is really, really ugly I decided to go for a full paint job. But, as is quite custom in our club, it was decided to give the car its original color again.

When you starting something like this, you have to it right straight away so the towbar was removed and the a set to lower the Jetta was purchased.
Before doing all that we first had a look at the bottom of the car. All rubbers and covers were replaced for new ones, the subframe, rear axel and wishbones are galvanised en daarna powder coated. The whole bottom was cleaned and fresh layer of bodycoat was added. These were the things you don’t really see when looking at the car.

What is visible however is that the car doesn’t have the iconic rectangle Jetta headlights. Instead of that it has a Volkswagen Golf front. Inside the car the boring grey interior was removed and replaced by a blue Edition interior from a Wolfsburg Edition / Edition One. Altogether this makes the car standout a bit more and it has some nice details. Apart from these upgrades the car remained original.

Nowadays you don't see a lot of Jetta's on the road anymore. Nevertheless it has a rich history and about 1.7 million rolled out of the factory. Here's a lovely article with loads of details.

You can also admire the rest of our club cars.

Article written by MK1 Ernst
Founder | Content creator | MK1 Owner