About this Golf GTI
Golf MK2 GTI Wolfsburg Edition restauratie
Aanschaf van de Golf GTI
We moeten terug naar het jaar 2012, toen kwam een kameraad van mij deze Golf MK2 GTI tegen bij Arie Beekman te Leuvenheim. Daar zou deze auto of worden gesloopt of verkocht worden voor onderdelen. Het ging hem aan het hart om de Volkswagen Golf GTI te laten slopen, want daar was hij veel te netjes voor. Na wat nadenken werd ervoor gekozen om deze te redden van de ondergang. Kort daarna heb ik deze auto overgenomen. Initieel zijn er een paar kleine cosmetische aanpassingen gemaakt maar motorisch was er wat meer werk te doen. Er moesten andere krukas lagers in, dit was de eerste grote ingreep.
De auto heeft jaren lang dienst gedaan als een betrouwbare daily. Zelfs is er een aantal jaren dagelijks op en neer naar Rheden mee gereden. In die tijd zijn er weer een paar veranderingen aangebracht, zoals 16 inch gepolijste Mercedes 8 lochs en een rvs uitlaat systeem. Verder was de auto uiteraard te hoog dus ook maar een nieuwe verlagings set werd aangeschaft. Binnenin bleef het bij vloermatjes in velours uitvoering.
Een aantal jaren later kwam ik blauwe electrische G60 voorstoelen tegen. Deze stonden al meer dan 10 jaar bij de verkopende partij op zolder. Het was even slikken qua prijs maar de koop werd afgerond. Dit paste perfect bij het al originele blauwe Wolfsburg Edition interieur.
De 20V Turbo motor upgrade
In de buurt van mijn huis loopt een grote rivier. Deze treedt dan wel eens buiten de oever, maar nooit zo ver dat de straten vol water staan. Echter had ik op een gegeven moment natte voeten in de wagen. Het is de bekende VW Golf 2 kwaal; de kachel radiateur lek. Dit helse karwei hadden we net opgelost om vervolgens gelijk met wat nieuws te komen. Met het vermogen van een GTI kwam je aardig mee in het verkeer, maar toch miste je net wat extra power.
Om tijd te besparen een vers opgebouwde 1.8 liter 20V Turbo motor gekocht. De motorcode van het nieuwe hart is AUQ, een motor die door Volkswagen van 2001 to 2006 gebouwd is. Origineel kwam deze met 180pk en 235nm uit de fabriek rollen, in diverse VAG modellen. Het blok was opnieuw opgebouwd en had daarna maar 10.000km gelopen. Verder was het vermogen opgekrikt tot ongeveer 270pk. Hiermee kom je wat beter mee in het huidige verkeer.
Gelukkig kon de motor gestald worden in een loods, maar helaas moest de eigenaar er onverwacht uit en moest het blok opeens elders opgeslagen worden. Het heeft toen een behoorlijke tijd bij mij onder de tafel in de woonkamer gestaan. Omdat je er dan elke dag mee geconfronteerd wordt ga je dingen zien die eigenlijk beter en netter kunnen. Dit ga in je hoofd visualiseren en zo kwam het plan het blok eerst verder te verfraaien.
De versnellingsbak is gespoten in de kleur Indium Grey en sluit aan met het inlaatspruitstuk. Een aantal van de onderdelen zijn gespten in de kleur van de auto (LC3U) of in het hoogglans zwart. De poelies zijn CNC gedraaid en het uitlaatspruitstuk is nieuw gekocht, dit omdat deze vaak scheuren. Het is thermisch gecoat samen met de 3 inch downpipe.
De koets; van een kleinigheidje tot restauratie
Het begint vaak met wat kleine plekjes, een krasje hier en een beschadiging daar. Wanneer je dan goed gaat kijken zie je steeds meer plekjes die wel wat aandacht verdienen. Dit resulteerde in veel meer werk dan initieel gedacht. Uiteindelijk werd het een volledige restauratie van de carrosserie en een volledige paint job. Toen alle makkelijk zichtbare plekken weg waren gewerkt zat er onderhuids toch hier en daar wat roest. Bij verder inspectie leek het zelfs beter het achterpaneel volledig te vervangen. Toen dit eindelijk klaar was is de koets volledig gestraald en toen is de wagen uiteindelijk naar spuiterij Peters in Lochem gebracht. Uiteindelijk had de Wolfsburg Edition z’n nieuwe jasje.
Tussen het slijpen en het lassen door en het wachten op de spuiter blijf je toch een beetje denken wat er nou nog meer moet gebeuren. Het werd toch al een veel groter project dan de bedoeling was dus dan maar in één keer goed, je wilt het dan toch perfect hebben. Het gros van de onderdelen is origineel nieuw gehaald, zelfs de dingen die je niet direct ziet. Het moet perfect zijn.
Het opbouwen en styling van de Golf MK2 GTI
Bij Dirk Wierczeyko van Felgenpoliererei Gesher in Duitsland werden een paar dikke BBS RS wielen opgehaald, in de maat 17 inch. Deze werden voorzien Nangkang fietsbandjes voor de platte look. Het onderstel werd voorzien van nieuwe rubber van Powerflex (paars). De nieuwe motor die erin hangt ademt uit via een Milltek RVS uitlaatsysteem. Een gfk dakhemel werd bekleed met Golf 5 stof. Verder is de grille nieuw, zijn alle rubbers vervangen en zijn de emblemen allemaal hagelnieuw. Om wat dichter op het wegdek te liggen en de hoogte perfect af te stellen is een schroef set van H&R (type H&R Deep – Rebound 80) gemonteerd. De bodem is volledig in de bodyshoot gezet.
Tegenslagen
Als je dit artikel zo leest lijkt het allemaal heel snel en makkelijk te gaan maar uiteraard waren er ook flinke tegenslagen. Tijdens het strippen van de carrosserie kwam veel meer naar voren dan ingeschat was. Avonden lang heeft onze VW Doctor onder de auto gelegen om alles weer perfect te krijgen.
Ook tijdens het opbouwen zat het soms tegen, zo paste de downpipe niet tussen de motor en de koets, dus deze moest opnieuw gelast worden. Daardoor moest er ook weer een nieuwe thermische coating aangebracht worden. De aandrijfassen liepen aan toen de auto eenmaal op z’n wielen stond, dus weer omhoog en een setje dunnere assen eronder.
Maar, na 2 jaar bloed zweet en veel op de grond liggen is de auto eindelijk klaar en kunnen we hier en daar een evenement meepakken of bijvoorbeeld naar de Wörthersee rijden. De eerste prijs is al binnen, op de VW Speed Show van 2022 viel deze wagen ook in de top 20.
Wanneer er een show is ga ik nog even langs de Detailschuur voor de benodigde detail producten van Labocosmetica of Chemical Guys. Zo staat der Zwei-er er altijd netjes bij.
Woord van dank
Special thanks to Henk-Jan Wolters en Casper Wolters die mij voornamelijk geholpen hebben met dit project. Dankzij hun tijd en ruimte is de club weer een prachtige auto rijker. Ik hoop dat wij met zijn allen nog veel evenementen en shows kunnen gaan bezoeken, met hier en daar ook een sapje en een lach, want dat mag wel na dit karwei!