Volkswagen Lupo 1.8 20V Turbo

Al redelijk wat jaren loop ik  mee binnen de VW Scène. Begonnen met een Golf 3, later Golf 4 met 1.8 Turbo ombouw om vervolgens een family car te gaan rijden: een Audi A4 Avant diesel.

Eind 2009 begon het toch weer behoorlijk te kriebelen na het zien van alle mooie projecten binnen de club en de toenmalige opbouw van de Golf 2 TFSI van Casper. Na veel wikken en wegen heb ik toen besloten ook een ‘groot’ project te willen beginnen, zonder enige kennis van motoren of elektronica. Iedereen in mijn omgeving verklaarde me voor gek maar een iemand die handig is met Internet moet een heel eind kunnen komen dacht ik.

Dag in dag uit werd er gespeurd om vervolgens te komen op een VW Lupo. Mijn eerste gedachte was direct: dat ga ik doen, er is immers nog geen kleine wolf in schaapskleren binnen de club.
En zo was het plan gesmeed en ben ik op zoek gegaan naar een donor auto die kon fungeren als project, in mei 2010 was het dan zover en kocht ik een blauwe Volkswagen Lupo 1.0 50pk.

Avonden en nachten werden op het World Wide Web doorgebracht en vond ik een geweldig ombouw project in Denemarken van een VW Lupo met een 1.8 Turbo motor. Dat moest het worden! Geen twijfel over mogelijk, maar ja voor iemand met nul komma nul achtergrond zou dit een behoorlijk project gaan worden.

Toch de stoute schoenen aangetrokken en de maand erop was daar de motor, uit een Audi A3 werd geheel compleet een 150pk AGU motor gehaald.
Via 1 van onze leden een ruimte gevonden om de auto te stallen en de ombouw kon beginnen. Het strippen ging voorbarig en al snel kon de motor worden gepast.
Maar hoe maak je de motorsteunen? Gelukkig bood Job uitkomst. Zijn las en metaalbewerking skills kwamen goed uit.

Alles leek voorspoedig te gaan en als snel gingen de gedachten naar een ander interieur. Leer, alcantara of toch gewoon stof. eBay gaf de doorslag en niet veel later kocht ik een Audi TT crème lederen interieur uit een Engelse Audi van 2009. Een puntgaaf interieur net over de grens in Duitsland. Het verbouwen van de kleine binnenruimte kon beginnen.

Nu begon de twijfel over het dashboard! want straks bouw je een Lupo met een geweldige motor en een nog mooier lederen interieur; dan kan het dashboard toch niet achter blijven.

Op internet staan verschillende projecten om een ander dashboard te plaatsen. Bijvoorbeeld een VW Polo 6N2 of Seat, maar beide opties spraken me niet aan.
Uit het verleden had ik al een zwak voor het Audi TT dashboard van de TT MK1, heb zelfs getwijfeld om dit in de golf 4 destijds te plaatsen maar is er nooit van gekomen en het was immers vaker gedaan.

Na avonden speuren was er geen enkele VW Lupo te vinden waar een TT dashboard al eens in gemonteerd was én wat een uitdaging leek me dat. Wederom een rit naar Duitsland om een  geheel compleet dashboard op te halen.

Nu alle onderdelen in huis waren kon het echte ombouwen beginnen, iedere zaterdag een klein stukje verder. De ene keer met wat hulp de andere keer zonder.
Na een aantal maanden passen en meten sloeg de twijfel toe, zoveel werk steken in een ‘gewone’ Lupo terwijl er van dit type juist een klein kanon op wielen is geleverd die qua looks vele malen mooier is dan een originele.
Kon ik de originele Lupo transformeren in een Lupo GTI, ik dacht van wel en de autospuiter zou dat dan moeten realiseren.

Slechte gedachte en bij nadere inspectie van mijn blauwe carrosserie bleek deze behoorlijk wat schade te hebben gehad in het verleden, een ombouw naar GTI was uitgesloten.

Tja wat ga je dan doen, na gesproken te hebben met de grote baas (lees de vrouw des huize) werd er besloten op zoek te gaan naar een kale Lupo GTI carrosserie, en zo was daar een zaterdag in mei 2013 en werd ik eigenaar van een Duitse Carrosserie met af fabriek schuif / kantel-dak.

De auto is direct naar de jongens in de welbekende schuur gegaan om daar volledig kaal te maken en de motorruimte te cleanen. En tot mijn verbazing was dit in een dag door beide heren gerealiseerd. Wat een toppers!

De weken erna werden alle onderdelen gepast en de carrosserie klaar gemaakt voor een bezoek aan onze huis spuiter: Peters Autoschade in Lochem. De kleur voor de auto was inmiddels gekozen en de auto was klaar om er naartoe te gaan. In de zomer van 2013 is Erwin begonnen met de voorbereidingen en het strak maken van de auto. Omdat er zoveel bijzondere items aan of op de auto zitten leek het me super om ook de deurklinken van een ander type auto te plaatsen, een voorbeeld van de klinken had ik in 2011 op een show in Leiden gezien en was gelijk verkocht. Na contact met de Nederlandse importeur van Aston Martin te hebben gehad moest ik uitwijken naar Aston Martin UK, het hoofdkantoor. Hier in Nederland wilden ze me geen deurklinken verkopen.

Gelukkig deed Engeland niet moeilijk en had ik 2 weken later een set ‘Aston Martin DB9 door handles in huis’, maar ja hoe gaan we dat passen. Erwin bood uitkomst en heeft de grepen perfect passend in de deuren gekregen.

Een aantal maanden later was de auto gespoten in een mooie bordeaux rode kleur van Audi en kon het opbouwen beginnen. Dit proces heeft al met al nog geen half jaar geduurd door de vastberadenheid van Henk-Jan en Job, wat een uren hebben de jongens in de auto gestoken.

In september 2014 is de laatste hand aan de auto gelegd en is de auto op kenteken gekomen waarna ik er van kon gaan genieten.
Na een eerste seizoen kan ik terugkijken op een zeer geslaagd jaar met als klap op de vuurpijl een 1ste prijs in de categorie Volkswagen Lupo op Edition38 in Engeland.

Naast al het mooi waren er ook wat kinder ziektes zoals je die vaak ziet bij iets wat helemaal nieuw is. Ieder boutje, schroefje, metalen onderdeel is onder handen genomen en ge-poedercoat of verchroomd en dat maakt de wagen min of meer volledig nieuw. Gelukkig waren het allemaal kleine dingen die redelijk snel verholpen zijn. Blijft het hierbij? Nee, er staan nog wat leuke veranderingen op de agenda voor de toekomst!

Graag wil ik de volgende personen heel hartelijk danken, zonder jullie had ik dit project niet zo groots kunnen aanpakken: ik ben jullie eeuwig dankbaar!!!

Henk-Jan Wolters
Job Vermeer
Casper Wolters

Sebastiaan Kiffen, voor het beschikbaar stellen van de ruimte.
Familie Wolters
Alle leden van Volkswagen Audi Team de Snippeling die hebben meegeholpen aan dit project.

Zonder jullie was het niet gelukt.

En tot slot mijn lieve vrouw Sandra Stempher-Odijk voor de support en toestemming ;-).

2016-12-06T14:09:54+00:00