Volkswagen Golf 2 2.0 16V G60 Throttle Bodies

In het kort het verhaal van de “F16″. Allereerst maar even de uitleg waar nou dat F16 vandaan komt. Toen ik de auto in 2003 kocht moest Erik, een kameraad van mij, uiteraard een rondje mee om te voelen hoe een gekietelde G60 van de plek ging. Na de eerste paar acceleraties was zijn reactie: “man, het lijkt wel een F16!”.  Zo is de naam F16 geboren en wordt deze tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt.

Zoals gezegd kocht ik de auto in 2003 van een goede kennis. Ik had destijds al eens op een VW Forum Meeting in deze auto gereden, die toen nog met enige regelmaat gehouden werd. Na een wereldreis was er bij hem het een en ander veranderd en moest de auto de deur uit. Bij toeval zag ik hem op Marktplaats staan en schrok toch een beetje.  Heb Maikel meteen gebeld en na een klein half uurtje praten was de auto verkocht!!

De eerste aanpassingen

Op moment van aanschaf lag er een 1.9L 8V G60 in, met een respectabele 242pk en ruim 300nm aan koppel. Tot 2006 heb ik zo gereden, met uiteraard hier en daar wat aanpassingen om de auto een beetje naar mijn zin te maken.

  • De BBS RM werden vervangen door een setje 15 inch RS.
  • Het standaard interieur moest plek maken voor een setje Recaro Speed stoelen.
  • Een schroefset van H&R verving het onderstel.
  • Het complete uitlaatsysteem werd vervangen door een Supersprint Groep A.
  • Naast een ander stuurtje ook nog wat andere kleine wijzigingen.

Stap 2, de grote ombouw

In 2006 voelde ik aan het karakter van de motor dat de lader aan revisie toe was. En wanneer je daarmee begint is dat het begin van het eind. De lader werd maximaal bewerkt in combinatie met een nog iets kleinere poulie en nog een paar andere aanpassingen kwam er een probleem. De hoeveelheid lucht die naar binnen geperst werd, wilde niet het 8-kleppertje in. Dit resulteerde dus in een dilemma: ga je een stapje terug met de lader óf zoek je een andere motor die het wel kan handelen?

Terug is geen optie, dus werd er besloten om een andere motor te gaan bouwen. Uiteraard moest het wel iets speciaals zijn, iets wat nog niet door iemand anders gedaan was. Een Volkswagen Golf met 16V G60 was al heel vaak gedaan, dus moest het specialer. Na lang wikken en wegen was het antwoord daar: een 1.9L TDI onderblok, opgeboord naar 2.0L met daarop een 16V cilinderChris 16V G60 Enginekop van een GTI (KR motorcode), die door lucht werd voorzien door een G60 én een set Throttle Bodies.

De oude motor ging eruit zodat de motorruimte goed aangepakt kon worden. Deze moest natuurlijk wel lekker clean worden. Omdat de motorruimte gespoten moest worden, konden een paar plekjes op de carrosserie ook wel aangepakt worden. Als je daar aan begint is het toch makkelijker om voor een full respray te gaan en wel in de originele kleur tornado rood  (LY3D). De lak werd afgetopt met een paar lagen blank, zodat het mooi rood blijft.

Uiteindelijk is deze ombouw compleet uit de hand gelopen, alles is aangepakt, want tijdens de bouw val je van het een in het ander. In het kort nog even een en ander samenvatten: motor: 2.0 16V G60 met ITB’s, 4-pots 305mm remmen van een Seat Cupra voor, achterremmen van een Golf 4 4-Motion 256mm geventileerd, custom uitlaatsysteem bestaande uit custom spaghetti, Bastuck tussendemper, 100cels kat, aangepaste BMW E36 M3 einddemper, Recaro Sportster CS stoelen (leer/alcantara), Momo Team 30cm stuur (mag van mij nog een slag groter, dus iets voor de toekomst), 16″ Porsche BBS RS158 met bolle harten, 5×130, 8J et49. Het geheel draait op een standalone van DTA.

De hele verbouwing heeft tot september 2009 geduurd. Op een zekere donderdag moesten we op de boot richting Edition38 in Engeland. Woensdagnacht rond een uur of twee ging de sleutel om en liep de motor op de basisprogrammering. Onderweg naar Edition38 is er flink geprogrammeerd, je zou het een gewaagde testrit kunnen noemen. Uiteindelijk kwamen we met een redelijk goed lopende auto aan in Engeland en een nog beter lopende auto terug in Nederland.

Toekomstplannen

Voor de toekomst heb ik niet echt veel plannen. Het zou mooi zijn de motor er weer eens uit te halen om de bak opnieuw te spuiten. Dan kan de lader kan voor de zekerheid ook weer eens uit elkaar. Eens even kijken wanneer we daar tijd voor gaan vinden!

Voor 2017 heb ik een setje Eta Beta’s op de kop getikt in de maat 17″ 8J ET49 en 8J ET52, het werd tijd voor eens wat anders. Voor aankomend seizoen in elk geval wel iets vernieuwends.

Chris 16V G60 Eta Beta

Building the F16

2016-12-06T13:22:16+00:00